Dlaczego nie będę z Tobą dalej dyskutował

Czasami dyskusja po prostu nie ma sensu i kontynuowanie jej byłoby marnowaniem czasu. Często takim marnotrawstwem byłoby również precyzyjne wyjaśnianie czemu dalsza wymiana nie ma sensu. Rozwiązaniem jest ten post (swobodnie możesz do niego linkować we własnych...

Wiele ja, czyli osobowość wieloraka

Niezwykle rzadko spotykane, ale też bardzo ciekawe i "medialne" zaburzenie, osobowość wieloraka (MPD). Znana jest również pod nazwą dysocjacyjne zaburzenie tożsamości (DPD), a osoby na nią cierpiące wykształcają dwie lub więcej oddzielnych, często nieświadomych siebie...

Bestseller, czyli jak urabiać klientów

Bestseller. Na papierze ta koncepcja wydaje się czymś bardzo sensownym. Jeśli wiele osób kupiło daną książkę, to prawdopodobnie jest ona całkiem dobra - inaczej by jej przecież nie kupili! Miano bestsellera miało więc służyć jako dowód społeczny, dodatkowy argument za...

Jedność z naturą… wg. Disneya

Oglądałeś Króla Lwa? Fajny film, prawda? Fakt, moja żona go nie trawi, jest dla niej za smutny, ale ogólnie rzecz biorąc to całkiem udany film, ponoć również udany musical. Czemu o nim tu wspominam? Cóż, dość często w środowisku rozwojowym spotykam się z ogólnie...

Reguła systemowości wnioskowania

Ludzki umysł jest już tak zbudowany, że jak już coś do niego wejdzie, to dość trudno się tego pozbyć. Automatycznie szukamy potwierdzeń dla swoich poglądów (efekt potwierdzenia),  stawiamy wyższe wymogi wobec dowodów podważających nasze poglądy, niż tych które je...

Co tam w sieci piszczy #7

Siódma część cyklu z poleceniami ciekawych materiałów do przeczytania online. Przed Wami mieszanka materiałów polskich i angielskich. Miłej lektury :) Cały ten węgiel - przestrzenna analiza tego, ile dwutlenku węgla wypuściliśmy do atmosfery przez ostatnich 200 lat...

Od kiedy ignorancja stała się cnotą?

Nie wiem, może coś przegapiłem. Zaspałem, w końcu jestem sową ekstremalną, albo coś. Nie dostałem powiadomienia. Ale gdzieś, kiedyś, w jakimś momencie ignorancja zaczęła dla części ludzi być wręcz powodem do dumy. Stała się cnotą. Czymś, do z podniesioną piersią...

Jakie cele mogą zrealizować poszczególne formy szkoleniowe?

Co jakiś czas dostaje zapytania ofertowe, w których oczekiwana forma usługi rozwojowej (szkolenie, wykład, coaching, itp.) stoi w sprzeczności z oczekiwanymi celami tej usługi. Ludzkie procesy poznawcze nie są, niestety, z gumy. Określone formy rozwojowe mają, ze...

Przemiana Pokoleń: Pokolenie Z

Ten wpis kończy cykl Przemiana Pokoleń. Wprowadzenie do cyklu znajdziesz TUTAJ. Pokolenie Baby Boomers opisywałem TUTAJ, pokolenie X TUTAJ, a pokolenie Y TUTAJ. W tym wpisie zajmiemy się tzw. Pokoleniem Z, czyli osobami urodzonymi już w nowym tysiącleciu (choć na...

Przemiana Pokoleń: Pokolenie Y

Wpis ten stanowi kontynuacje cyklu Przemiana Pokoleń. Wprowadzenie do cyklu znajdziesz TUTAJ. Pokolenie Baby Boomers opisywałem TUTAJ, a pokolenie X TUTAJ. W tym wpisie zajmiemy się tzw. Pokoleniem Y, czyli osobami urodzonymi między ok. 1980-85 (w zależności od...

Przemiana Pokoleń: Pokolenie X

Wpis ten stanowi kontynuacje cyklu Przemiana Pokoleń. Wprowadzenie do cyklu znajdziesz TUTAJ. Pokolenie Baby Boomers opisywałem zaś TUTAJ. Tym razem zajmiemy się zaś tzw. Pokoleniem X, czyli osobami urodzonymi między połową lat 60-tych, a 80-tych ubiegłego wieku....

Przemiana pokoleń: Baby Boomers, czyli powojenny wyż demograficzny

Wpis ten stanowi kontynuacje cyklu Przemiana Pokoleń. Wprowadzenie do cyklu znajdziesz TUTAJ. Zgodnie z zapowiedzią w kolejnych częściach cyklu będziemy się zajmowali szczegółową charakterystyką poszczególnych pokoleń. Na pierwszy rzut idą Baby-Boomersi, czyli...

Przemiana pokoleń: Wprowadzenie

Co jakiś czas w prasie czy mediach przewijają się hasła na temat pokolenia X czy pokolenia Y. O tym, że ludzie z pokolenia X są tacy, a z Y tacy i o konfliktach z tego wynikających. O co chodzi w takich doniesieniach? Czy faktycznie można mówić o jakichś...

Derren Brown – hipnoza, mentalizm, czy zwykła magia?

Derren Brown przez długi czas był na ustach większości znanych mi NLPowców, hipnotyzerów i rozwojowców. Oto był DOWÓD, taki wielki, namacalny dowód na skuteczność NLP i hipnozy. Po prostu zobacz na cuda, jakie ten gość robi! Czego jeszcze potrzebujesz? No cóż, jak się...

Czy czasem sobie czegoś nie racjonalizujesz?

Lubimy mieć o sobie dobre zdanie. To jedno z wielu naturalnych złudzeń, do których wszyscy jesteśmy predysponowani. Służy ku temu między innymi racjonalizacja. To wrodzona skłonność do reinterpretacji świata tak, by zachować o sobie dobre zdanie. Pomaga nam to być...

Fakty i mity n.t. elektrowstrząsów w terapii

Widziałeś to w wielu filmach... Ostateczny symbol odczłowieczenia pacjentów psychiatrycznych. Najgorsza kara na oddziałach zamkniętych. Krzesło elektryczne - wersja demonstracyjna. Jednym słowem: elektrowstrząsy (ECT). Czy faktycznie są tak złe, jak przedstawiają to...

Co tam w sieci piszczy #6

Szósta część cyklu z poleceniami ciekawych materiałów do przeczytania online. Przed Wami mieszanka materiałów polskich i angielskich. Miłej lektury :) Ciężar welonów - ciekawa rozmowa z reporterką, która przeprowadza wywiady z byłymi zakonnicami. [br] Jak napiwki...

W niewoli superbodźców

Jesteśmy automatami do przekazywania genów. Jasne, nasza świadomość, zdolności intelektualne, kultura, to wszystko pozwala nam nieco wybić się ponad nasze pierwotne, biologiczne uwarunkowania. Nie zmienia to jednak faktu, że nasz organizm został w dużej mierze...

Dlaczego nie warto wierzyć filmikom na youtube?

Nie oglądam filmików na youtube. Nie, czekaj, to nie do końca prawda. Z przyjemnością oglądam przepisy z Sorted Food, ciekawostki n.t. broni białej od Skallgrima czy Lindybeige, śmieszne recenzje czy nieśmiertelne filmiki o kotach ;) Nigdy natomiast nie oglądam...

Muszę, trzeba, powinni, czyli pułapka zasad

"Ja muszę to zrobić. Tak po prostu trzeba się zachowywać. Ludzie powinni to zrozumieć i to robić i wkurza mnie to, że tego nie robią!" Brzmi znajomo? Wielu moich klientów funkcjonuje w tego rodzaju "pułapce zasad". Nakładają na siebie i na swoje otoczenie regułę za...

Obrona kontra rozwój

Nasz świat zmierza ku upadkowi. Widać to wszędzie wokół. Jedyne co możemy zrobić, to stawić opór nieuchronnemu zmierzchowi naszej cywilizacji. Bronić tego, co jeszcze pozostało. Opóźniać nieuniknione. Nasz świat zmienia się na lepsze. Przed nami nowe szczyty, nowe...

Racjonalne podejście do używek

Niewiele jest tematów budzących takie emocje, jak używki. Alkohol, papierosy, a zwłaszcza narkotyki, to prawdziwe punkty zapalne w dyskusji. Po jednej stronie barykady mamy ludzi wypominających wszystkie życia i rodziny zniszczone przez nadużywanie substancji...

Świadome śnienie

Możesz być kim chcesz, robić co zechcesz. Możesz latać jak superbohater, chodzić po powierzchni gwiazd, zaliczyć orgię z ulubionymi gwiazdami filmowymi - wszystkimi na raz! To wszystko i wiele więcej czeka na Ciebie już teraz! Wystarczy, że zamkniesz oczy i pójdziesz...

W obronie żargonu…

Żargon fachowy czy hobbistyczny to specyficzna terminologia, zwykle nieznana szerokiej publiczności. Jest on jedną z tych rzeczy, które spotykają się z dość powszechną niechęcią. Bardzo często stosowanie żargonu jest postrzegane jako próba wywyższania się czy...

Uczciwi na 85%

Pewna, niewielka grupa ludzi, tak około 5%, jest uczciwa aż do bólu. Nawet mając ku temu wszelkie okazje, nie nagnie faktów na swoją korzyść, nie zreinterpretuje ich tak, by wypaść w lepszym świetle, itp. Inna, równie niewielka grupa ludzi - ponownie ok. 5% - jest...

Miło, że świat się zmienia

Kilka tygodni temu spotkałem się ze znajomym trenerem, Rafałem Żakiem i ucięliśmy sobie ciekawą rozmowę m.in. o NLP i światku rozwoju. W tym ostatnim obszarze mieliśmy dość odmienne wrażenia. Jednocześnie szybko doszliśmy do tego skąd brały się nasze różnice. Rafał...

V-log: Paradoks Wakacyjny

Zapraszam do obejrzenia kolejnego vloga, tym razem o zjawisku paradoksu wakacyjnego - przydatne, jeśli będziemy właśnie planować letnie wakacje :) [br]

Jak oszczędzić czas przy podejmowaniu decyzji?

Czy chciałbyś poznać prostą metodę na uproszczenie większości decyzji, jakie musisz podjąć? Sposób ten jest banalnie prosty i niesie ze sobą dość niewielką cenę - ok. 4% zwiększenie marginesu błędu. Brzmi ciekawie? Czytaj dalej :) Dale Griffin i Amos Tversky...

Fake Guru: Alexander Lloyd i „kody lecznicze”

Aleksander Loyd ma dla Ciebie "lecznicze kody" - zestaw słów i gestów, po których wypowiedzeniu naprawisz swoje pole energetyczne i będziesz mądry, zdrowy i szczęśliwy. Brzmi jak gusła? Cóż, bardzo trafnie, ale i tak są ludzie, którzy dają się na to nabrać. Loyd...

Czy zawsze ktoś musi tracić?

"Jeśli chcesz coś zyskać w świecie, musisz to zabrać innym." Taka idea stoi u podstaw światopoglądu i zachowania dość znaczącej grupy ludzi. Niewątpliwie, pozwala im ona działać, zwłaszcza krótkoterminowo, z brutalną skutecznością, a jednocześnie usprawiedliwiać swoje...

Mit cudownego leku

Ta scena pojawiła się w tak wielu filmach i serialach, że dawno stała się już kliszą. Pacjent - psychiatryczny lub medyczny, nieważne. Lekarze, eksperci, głowią się od lat, nie są w stanie nijak mu pomóc. A wtedy pojawia się on. Nasz bohater. Geniusz, albo buntownik,...

Co tam w sieci piszczy #5

Piąta część cyklu z poleceniami ciekawych materiałów do przeczytania online. Przed Wami mieszanka materiałów polskich i angielskich. Miłej lektury :) O pijanych kierowcach z zupełnie innej beczki - ciekawy artykuł o tym, żeby -zamiast skupiać się na karaniu pijanych...

Czego uczą gry planszowe?

Jestem zapalonym planszówkowiczem."Od zawsze" kolekcjonuję, a od pewnego czasu nawet regularnie grywam ;) w różne tytuły. Ba, blog "Niedzielni Gracze", który prowadzimy z żoną rozwija się tak szybko, że grozi przegonieniem popularnością mojego bloga rozwojowego....

Czy jesteś uprzywilejowany?

Czy jesteś uprzywilejowany? Zatrzymaj się na moment zanim odpowiesz. To pytanie jest wbrew pozorom bardzo podchwytliwe.  Z dość prostego powodu: ludzie zwykle nie są świadomi swojego uprzywilejowania. Nic dziwnego! W socjologii uprzywilejowanie definiujemy jako...

Plany na 2016

Wspominałem już o planach szkoleniowych na 2016, ale pomyślałem, że fajnie byłoby wspomnieć też o innych planach na ten rok :) Dużą rolę będzie w 2016 odgrywał Mindstore. Rozmawiam też z nowym wydawcą odnośnie planowanych książek. Jest też kilka innych projektów,...