ROP 1.1 – Czym jest rozwój osobisty?

Rozwój Osobisty dla Początkujących

Rozdział 1.1 – Czym jest rozwój osobisty?


To fascynujące.

Od lat mówi się o „rozwoju osobistym”, „szkoleniach z rozwoju osobistego”, „książkach rozwojowych”, itp.  Fraza ta odmieniana była na wszelkie sposoby i przewijała się przez tysiące źródeł. A jednak przez ten cały czas nigdzie nie pojawiła się jej konkretna definicja. Choć miliony ludzi na całym świecie pasjonują się tematyką rozwojową, poświęcając jej całe lata swojego życia, to nikt chyba do końca nie wie, czym ten cały rozwój jest.

Wbrew pozorom nie jest to taki błahy problem. Przynajmniej część sytuacji, w których ludzie „gubią się” w rozwoju osobistym, bierze się właśnie z tej niewiedzy. Warto wiec zacząć tą książkę od sprecyzowania czym ten cały rozwój jest i po co warto się nim zajmować.


Rozwój osobisty:  zbiór metod i informacji, możliwych do indywidualnego stosowania i służących usprawnieniu jakości ludzkiego życia w różnych jego obszarach, m.in. społecznym, zawodowym, poznawczym i emocjonalnym.


Najważniejszym elementem tej definicji jest coś bardzo często – niestety – pomijanego przez osoby zainteresowane tematyką rozwoju: jego celowość. Zdecydowanie zbyt często rozwój sprowadza się do sposobu spędzania czasu, socjalizacji albo do „kolekcjonowania metod”.

Aby można było mówić o faktycznym rozwoju niezbędne jest wykorzystywanie tych narzędzi w celu usprawniania swojego życia. Niekoniecznie całego. Zwykle jest tak, że masz kilka obszarów, z których jesteś zadowolony i kilka nad którymi szczególnie chcesz się pochylić. Świetnie! Większość osób nie uczy się gotować przez całe życie, tylko opanowuje kilkanaście-kilkadziesiąt ulubionych przepisów i opiera swoje gotowanie na nich. Podobnie z rozwojem – nie ma nic złego w zajęciu się tą dziedziną dla przepracowania kilku konkretnych problemów i zaprzestaniu na tym. Jest to wręcz zdrowe. Oczywiście, tak jak w gotowaniu, niektórzy zostają pasjonatami całej dziedziny i chcą ją zgłębić. To również może być zdrowe: tak długo, jak długo służy on usprawnianiu jakości życia osoby się nim zajmującej.


Drugim istotnym kryterium tej definicji jest możliwość indywidualnego stosowania poszczególnych metod czy informacji. Oczywiście, niektóre z nich będą używane w kontekście społecznym – choćby umiejętności lepszej komunikacji czy zarządzania pracownikami. Zawsze jednak mowa o rzeczach, które Ty sam możesz wykonać dla usprawnienia swojego życia, nie o rzeczy, które mogą je usprawnić bez Twojego udziału. Jeśli mówimy o rozwoju „osobistym” – to jest to rozwój Ciebie jako osoby, ale też rozwój, który Ty osobiście sobie wypracowujesz. Nikt nie może Ciebie zmienić bez Twojego własnego zaangażowania. Byłoby naprawdę wspaniale, gdyby było inaczej, gdybyśmy mogli niczym w Matrix czy Dollhouse po prostu „wgrać” pewne umiejętności bezpośrednio do naszej głowy. Tak jednak nie jest.


Trzeba w końcu podkreślić usprawnianie „jakości życia”. Rozwój osobisty to szerokie pojęcie, obejmuje jednak przede wszystkim tzw. „miękkie” umiejętności i wiedzę. Związane są one z tym „jak” coś robimy, a nie „co” robimy. Taki „twardy” rozwój kompetencji – zawodowych, hobbistycznych, itp. – również jest cenny i najlepiej, aby dbać o niego równolegle do dbania o rozwój osobisty. Człowiek, który inwestował dużo w rozwój kompetencji, ale niewiele w osobisty będzie często dobry w tym co robi, ale jakość jego życia będzie dość niska. Jego przeciwieństwo – człowiek „rozwinięty osobiście”, ale nie „kompetencyjnie” będzie wprawdzie dużo przyjemniejszym towarzyszem, może być też dużo szczęśliwszy, ale jego brak umiejętności będzie się dawać we znaki.

Dlatego niezbędna jest równowaga miedzy tymi obszarami. Ta książka pomoże Ci z podstawami rozwoju osobistego. Do rozwoju swoich kompetencji musisz już znaleźć inne źródła – i gorąco Cię do tego zachęcam.


Ćwiczenie: Rozwój kompetencji

Wypisz trzy źródła, z których skorzystasz do rozwoju swoich kompetencji (zawodowych, hobbistycznych, itp.) oraz konkretne umiejetności lub wiedzę, które chcesz usprawnić dzięki tym źródłom.


Wróć do spisu treści

Rozwój Osobisty dla Początkujących jest dostępny ZA DARMO. Są to informacje na tyle ważne i podstawowe, że chcieliśmy zadbać o ich udostępnienie jak najszerszej publiczności, także osobom które mogły nie być jeszcze zdecydowane na zakup materiałów rozwojowych (lub po prostu nie było ich na to stać).

rozwoj8

Jeśli jednak chcesz z tych informacji korzystać nieco wygodniej, w formie e-booka, lub też po prostu docenić pracę włożoną w zebranie i przygotowanie tego poradnika czy w działalność autora - możesz to zrobić kupując ebook, dostępny na MindStore.

Dzięki za wsparcie :)

Podziel się tym tekstem ze znajomymi:
Następny wpis
Poprzedni wpis
  • super, bardzo fajnie o tym napisałeś.

  • Artur G.

    Fajnie, ale nie wiem, czy nie za szybko. Dla mnie OK – krótko i na temat, ale nie wiem, czy dla zupełnie nowego czytelnika będzie tak samo. Przychodzi początkujący z głową pełną marzeń zaszczepionych na blogach, webinarach, motywacyjnych filmikach z YT itp. – i na dzień dobry dostaje suchą definicję a potem jej omówienie. Ja rozumiem, że Ty tak masz ;) – pytanie, czy czytelnik też to wie. Może trochę uprzejmego wodolejstwa nie zawadzi? Tak dla utrzymania uwagi i nie wystraszenia czytelnika… :)

    • Wprowadzenie było we wcześniejszym wpisie w temacie, ale możliwe, że coś warto by tu rozwinąć – czego wg. Ciebie brakuje?

      • Artur G.

        Myślę, że między akapitami „Od lat…” i „Wbrew pozorom…” mógłby się znaleźć akapit an temat tej „cukierkowej wizji natychmiastowych czarodziejskich sukcesów”, z konkluzją, że sukcesy owszem, ale niekoniecznie od razu i magicznie. A może umieścić coś takiego właśnie w poprzednim paragrafie? Być może niesprawiedliwie oceniam potencjalnego odbiorcę i nie będzie on potrzebował takiej „poduszki powietrznej”, ale rozważyć zawsze można.

  • Sylwia

    Namówiłeś mnie – ćwiczenie pierwsze wykonane od ręki
    …i kto by pomyślał ;p